Ben je eigenaar van een webshop?

Waarmee dien je rekening te houden?

Als ondernemer met een webshop zijn er veel regels waarmee je rekening moet houden. Zo is het vanaf het begin van dit jaar niet langer toegestaan om toeslagen te rekenen voor bepaalde betalingsmethoden. Er gelden nog veel meer regels voor de webshop die verkoopt aan consumenten, regels waar je niet van af mag wijken. Na het lezen dit bericht zal je meer bekend raken met deze regels én kun je via een checklist jouw webshop controleren!

 

Het kopen van een product of dienst in een webshop is een koop op afstand. Voor de koop op afstand gelden er extra regels voor de consument. Het belangrijkste recht voor de consument is het herroepingsrecht.

 

Herroepingsrecht

Een consument die een product of dienst koopt, heeft een wettelijke bedenktijd van veertien kalenderdagen. De termijn start op de dag nadat de consument het product heeft ontvangen, of de dienst heeft afgesloten. Bij verschillende zendingen van één bestelling, start de termijn vanaf het ontvangen van de laatste zending. De koop mag ongedaan gemaakt worden voordat het product geleverd is. De verpakking mag opengemaakt zijn, omdat de consument het product moet kunnen beoordelen.

 

Je bent verplicht om een modelformulier op de website te plaatsen. Met dit formulier mag de koper afzien van de koop, zonder het opgeven van een reden. Voor het retour sturen aan jou als verkoper, mag je kosten in rekening brengen. Dit mag alleen als dit van tevoren bekend was bij de koper. Het aankoopbedrag (en bezorgkosten) moet binnen veertien dagen worden terugbetaald nadat je het product ontvangen hebt óf een bewijs hebt gekregen van de retourzending.

 

Informatieplicht

Als verkoper ben je dus verplicht om de koper te informeren over:

  • de bedenktijd;
  • op welke manier de koper van de koop kan afzien;
  • modelformulier (plaatsen op de website).

 

Voldoe je niet aan de informatieverplichting over de bedenktijd, dan wordt de bedenktijd verlengd met maximaal twaalf maanden. Als je de informatie over de bedenktijd alsnog geeft, dan geldt vanaf dat moment de termijn van veertien dagen.

 

Je moet de koper zo snel mogelijk een bevestiging sturen van de overeenkomst. Dit moet op een ‘duurzame gegevensdrager’; het bewaren van dit document dient dus  voor de koper mogelijk te zijn. De informatie moet de koper voor de koop krijgen, of uiterlijk bij de bevestiging van de aankoop.

 

Zichtbaarheid van bedrijfsinformatie

Op de website moeten de volgende gegevens over het bedrijf staan:

  • de identiteit van het bedrijf (geregistreerde naam bij de KvK);
  • de adresgegevens;
  • het KVK-nummer;
  • het btw-nummer;
  • de contactgegevens.

 

Zichtbaarheid van productinformatie

De bezoeker van de website moet de belangrijkste kenmerken kunnen zien over de producten of de diensten. Ook ben je verplicht om de totale prijs, inclusief bijkomende kosten, te tonen.

 

Bestelproces

Bij wet is het verplicht om het bestelproces van de webwinkel duidelijk te maken aan de bezoeker. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van een tekst of een video. Tijdens het bestelproces moet elke (volgende) stap duidelijk zijn, zodat de consument weet waar hij aan toe is. Op het eind van het bestelproces moet er een overzicht te zien zijn met daarin de belangrijkste kenmerken, prijs, verzendkosten, de totale prijs en de adresgegevens. Na dit eindoverzicht volgt meestal de bestelknop, hierbij moet het duidelijk zijn dat het gaat om een bestelling met betaalverplichting.

 

Betaaltoeslagen

Sinds februari 2019 geldt de PSD2 (Herziene Europese richtlijn voor betaaldiensten). Het is niet langer toegestaan om een toeslag te vragen voor betalingen met een betaalpas, creditcard, overboeking en incasso. Het rekenen van een toeslag is nog wel toegestaan voor PayPal, iDeal en achteraf betaalmethodes. Voor de toeslag geldt wel dat deze niet hoger mag zijn dan de werkelijke kosten die jij als bedrijf betaalt.

 

Algemene voorwaarden

Als ondernemer van een webwinkel kun je gebruik maken van algemene voorwaarden. In de algemene voorwaarden kun je van sommige standaard wettelijke voorschriften afwijken. De algemene voorwaarden gelden alleen als de klant ze kan lezen en akkoord heeft gegeven. Zorg ervoor dat je in de algemene voorwaarden geen dubbelzinnige bepalingen opneemt. Als een bepaling op twee manieren opgevat kan worden, dan geldt de uitleg die voor de consument het gunstigste is. In de algemene voorwaarden mogen bovendien geen onredelijke bepalingen staan, dit zijn bepalingen die op de grijze en zwarte lijst staan. Staat een bepaling op de grijze lijst (art. 6:237 BW) dan wordt hiervan vermoedt dat deze onredelijk zijn. Heb je een bepaling opgenomen en staat deze op de zwarte lijst (art. 6:236 BW), dan is deze onredelijk.

 

Weten of je voldoet aan alle wettelijke regels? Bekijk dan de volledige checklist van de Autoriteit Consument & Markt? Je vindt de checklist hier.

 

Heb je nog vragen? Of heb je hulp nodig? Het team van MrLx staat voor je klaar!

Neem een abonnement op de juridische diensten van MrLx. Voor slechts € 149,- per jaar (ex btw) kun je alle documenten en informatie bekijken en gebruiken. Heb je een korte vraag of wil je even iets laten checken? Ook daar ben je bij ons voor aan het juiste adres!

Neem een abonnement op MrLx